Puukauppa

Avainsanat: , ,

• Kirjoittaja

R.S.
    Osallistuja (Participant)

Kannattaako valtuuttaa metsänhoitoyhdistys kilpailuttamaan tarjouksia vai hoitaa itse? Tähän asti olen itse pyytänyt tarjoukset metsäyhtiöiltä?  Onko kokemusta ovatko hinnat samat suoraan kuin yhdistyksen kautta?

Ulla, Metsäkeskus
    Avainmestari (Keymaster)

Metsänomistaja toimii, kuten parhaaksi näkee. MHY ottaa välityspalkkion. Ainakin sen säästää, jos itse pyytää tarjoukset. Tarjouspyynnön tekeminenhän on nyt helppoa Metsään.fi-palvelussa. Sieltä löytää ehdolla olevat puunostajat ja palvelujen tarjoajat.

thujala

Minä olen käyttänyt kumpaakin tapaa. Kun valtuutin metsänhoitoyhdistyksen, säästin aikaa ja vaivaa, eikä välityspalkkio siksi tuntunut kalliilta. Toisella kerralla kysyin tarjoukset suoraan, ja vaikka tarjousten tekemiseen ja vertailuun kului aikaa, niin se oli opettavaista ja mukavaakin. On vaikea sanoa, kummalla tavalla sain lopulta paremman kaupan. Toivotan tervetulleeksi tuon tarjouspyyntö-toiminnon Metsään.fi-palvelussa, se helpottaa puukaupan tekoa entisestään. Samoin odotan uteliaana uutta sähköistä puumarkkinapaikkaa, joka kuulemma on yksi hallituksen kärkihankkeista rahoitettavia projekteja! Tietääkö kukaan tarkemmin, milloin sen on määrä avautua?

Ulla, Metsäkeskus
    Avainmestari (Keymaster)

Uuden puukauppapaikan on määrä käynnistyä vuoden 2016 toisella vuosipuoliskolla.

puuki

Milloin mahdollisesti puukauppapaikkaan pystyy jättämään myös

omatoimisesti  tarjouspyyntöjä leimikoista ?

Korpituvan Taneli

Tuohon kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta, oikein tai väärin.

Asia riippuu metsänomistajan kokemustasosta, ajankäyttömahdollisuudesta yms.

Jos asioita tuntematon päätyy käyttämään MHY:n apua, mutta ajankäyttö ei ole kovin kortilla, niin sitten tiukka seuranta päälle, että mitä se neuvoja tekee ja miksi. Oppia ikä kaikki, jo ehkä kolmas kauppa menee sitten omatoimisestikkin.

Jees H-valta

Eipä ole tarvetta ollut heidän avustaan vaikka itse olen jopa valtuustossa. Mutta en henk.koht. tarvitse avustajaa enkä halua turhasta maksaa. Metsää omistavan kannattaa itse tutustua aiheeseen ja tehdä rohkeita avauksia. Siitä se oikea puukauppakumppani löytyy. Tarjontaa metsään liittyvistä palveluistakin löytyy myös helposti puukauppakumppaneiltakin. Sekä yksityispuolen tarjonnasta. Vertailua ja palvelun laadun ja halukkuuden testausta.

Koskenranta

Paljonko MHY rokottaa toiminnastaan ?

Et voi vastata aiheeseen kirjautumatta sisään.